Artikel

Bangkit…

Berwuduklah sebelum tidur, cari tempat yang sunyi, menghadap ke kiblat, istighfar dan lupakan dunia buat seketika. Dirikan solat sunat, mudah, Hanya 2 rakaat, panjangkan sujudmu, berceritalah pada Allah dalam sujudmu itu, TUHAN pasti mendengar segala keluhanmu, DIA maha mendengar lagi maha mengetahui. Lantas bukalah Quran tafsirmu, Teliti satu persatu pesanan dari ILAHI, renungi setiap kalimah …

Bangkit… Read More »

Aku, Simposium IQRaC dan Ustaz Hasrizal

Aku, Simposium IQRaC dan Ustaz Hasrizal Aku dan Simposium IQRaC Aku mendapat tawaran daripada Biro Tarbiah dan Kerohanian untuk menjadi pengarah program Busyra Lana yang bertemakan keimanan dan dakwah. Namun aku melihat dalam kalangan pelajar IQRaC sendiri masih lemah pembudayaan ilmunya. Tumpuan mereka terlalu diarahkan pada hafalan Al-Quran. Aku tidaklah bermaksud untuk mengatakan perkara ini …

Aku, Simposium IQRaC dan Ustaz Hasrizal Read More »

Persahabatan Jambatan Cinta Ukhwah

Perkenalan kami genap 15 tahun lamanya.Menarik nafas dan menghembus kembali. Aku mula membuka lembaran surat yang sudah lama terselit dicelah rak yang tersusun buku buku.entah kenapa rasa seolah ingin membacanya lagi.Mengenang saat saat aku makin mengerti apa itu ukhwah. :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: Assalamualaikum sodiqku yang dikasihi.. Terlebih dahulu,maafkan diri yang kerdil ini kerana hilang tiba tiba dan muncul …

Persahabatan Jambatan Cinta Ukhwah Read More »

Hero Ummah Perlu Buat Liposuction

Keputusan untuk menghafaz al-Quran Bukan permainanAtau sekadar percubaan Dah melangkah masukTiada istilah pusing balik atau u-turnJalan raya ada la Amanah kalam TuhanMesti dipikul hingga saat kematian Kalau tak… Dan bukan setakat hafazanKita dapat pakej bonus!INGAT+ FAHAM+ AMAL+ SAMPAIKAN Bersediakah kita untuk memenuhi tuntutan al-QuranSetelah keluar dari pagar Darul Quran? Melepasi Sarjan dan Abang Bob dengan …

Hero Ummah Perlu Buat Liposuction Read More »

Bayangan

Propaganda takut hantu pada waktu malam-  suatu agenda utk melemahkan umat Islam. Menanam kepercayaan karut, menakut-nakutkan mereka.  Sedangkan jin, syaitan memang makhluk yang Allah cipta selain manusia.  Mereka tak mampu buat apa-apa selain dengan izin Allah. Sedangkan waktu malam la waktu paling dekat dgn Tuhan.  Waktu kita berdua-duaan, mencurahkan segala kegelisahan, luahkan kesyukuran.  Tapi sekarang, …

Bayangan Read More »

Cuak

Tak salah nak melepaskan gian Bersuka ria Bergelak ketawa  Cuma aku rasa cuak Hati kecilku seperti membisik-bisik “Sudah la tu, sudah” Masa itu pedang Maut pasti datang. Aku cuma bimbang Ditarik pergi  Dengan amal yang boleh dikira Tanggungjawab yang dipersia Dan ghairah dalam leka Kau tak bimbang?  – PM

dakwah

bila disebut tentang dakwah,org y kita bygkan adalah seorang yg alim,berilmu,warak n sbgnya.jadi,dakwah tu kerja siapa ye?kerja ustaz?ya,benar? hakikatnya,tak!bukan hanya ustaz,tapi kita semua.ya,kita semua adalah Muslim.kita punya ISLAM.mengapa rasa begitu kerdil?mengapa rasa begitu kecil? Ramai orang mungkin kurang selesa mendgr perkataan dakwah ataupun daie(penyampai dakwah).mungkin merasakan istilah2 seperti ini,terlalu tinggi pada kita? DAKWAH ITU MENGGERUNKAN? …

dakwah Read More »

Lain Macam

Assalamualaikum. Pe kabo ? Lain macam je aku tengok kau.  Iman kau sihat? Sekarang, aku nak korang stop apa2 je yg korang tengah buat dan start guna akal. Tampar-tampar sikit pipi sendiriTarik nafas sebelum baca entry niSekarang masanya Gempurkan iman yang lesuBangunkan akal yg tidurLeburkan hawa nafsu yg menggilaApa yang aku tengah buat sekarang ni?Hafazan masih tunggang langgang, Tapi …

Lain Macam Read More »