IQRaC

Tahun baru, Ramadhan pun baru.

Alhamdulillah, dengan limpah kurnianya, hari ini masih lagi kita bernafas di bumi Allah. Syukurlah kerana masih lagi Allah beri peluang untuk kita meneruskan kehidupan di samping beribadah kepada-Nya, nak-nak lagi dalam bulan yang penuh barakah ini. Janganlah kita sia-sia kan ya? Bagi para hamalatul quran, jangan lupa isi masa dengan iadah. Tahulah sekarang ni cuti …

Tahun baru, Ramadhan pun baru. Read More »

Cerita Khatam

Pernah tonton filem animasi ‘Frozen’? Ada satu adegan, Anna bangun pagi terus jadi riang. Cergas lansung tak nampak lesu, dia menari seolah-olah orang istana tiada pantang! Semuanya kerana satu sebab; hari itu hari terbuka istana. For the first time in forever, dia dapat bertemu sapa dengan rakyat jelata. Mahunya tak teruja? Pernah tengok filem ‘Finding …

Cerita Khatam Read More »

Buku Baru Aurums

2016, tahun yg terasa singkat tapi sarat; singkat pada masa, sarat pada acara. Tapi masa tak menunggu, semester 2 berpenghujung, semester 3 ada titik mulanya. Alhamdulillah, Midas dan Demodike semuanya masih diizinkan menyedut dan menghela nafas, melangkah bersemangat memasuki pintu 2017. Bismillah. Ah skema betul entri kali ni. Biarkan. Nampaknya semester akhir ini tak mudah …

Buku Baru Aurums Read More »

Update on Event : TriP

“Apabila telah ditunaikan shalat, Maka bertebaranlah kamu di muka bumi; dan carilah karunia Allah dan ingatlah Allah banyak-banyak supaya kamu beruntung.” (QS. Al Jumu’ah [62]: 10) TriP, satu program tahunan yg memberi pendedahan secara jelas kepada semua ahli semester IQRAC tentang bagaimana cara sebenar mengendali satu-satu program rasmi. Daripada adab bermuamalat sesama pelajar sampailah format …

Update on Event : TriP Read More »

The AMAZING SUKRAC of 2016

   Alhamdulillah dengan limpah kurnia dan izinNya, IQRaC telah berjaya mengadakan dan menjayakan SUKRAC 2016. Yeahoo! Seperti tahun-tahun sebelum ini, pelajar-pelajar IQRaC sem 1 dan sem 3 mengambil peluang bersukan bersama-sama ini untuk mengeratkan hubungan silaturrahim sesama ahli sem. Tujuan SUKRAC ini juga adalah untuk menggalakkan pelajar-pelajar IQRaC untuk turun ke padang, bermandi peluh sekali-sekala …

The AMAZING SUKRAC of 2016 Read More »

Warkah: Daripada Gen 16, Ke hadapan Gen 17 [Ep 3]

………. Ke hadapan Gen 17, yang disegani lagi dicintai meskipun baru sahaja dikenali. Terima kasih, kerana sudi hadir dalam hidup ini sebagai sahabat, teman, mahupun kenalan baru. Kehadiran kalian amat aku hargai. Kendatipun perkenalan ini masih tak wajar untuk dikatakan perkenalan yang lama, namun hukum kehidupan ‘setiap yang bertemu akan berpisah’ itu tetap menjadi sebuah …

Warkah: Daripada Gen 16, Ke hadapan Gen 17 [Ep 3] Read More »

Warkah: Daripada Gen 16, Ke hadapan Gen 17 [Ep2]

………. Dear adik-adik, Please stay. Seriously you won’t lose anything if you stay. In fact, you’ll be missing so much if you choose to leave. Trust us, your akak-akak. We’ve been through this before. The choices are in your hands. It’s up to you to choose the wise one, one you won’t regret. Love, Daripada: …

Warkah: Daripada Gen 16, Ke hadapan Gen 17 [Ep2] Read More »

Warkah: Daripada Gen 16, Ke hadapan Gen 17 [Ep1]

………. Ke hadapan Gen 17, bermulanya aku di DQ, aku seorang yg jahil dan berdosa. Aku bermula disini dgn semangat yg baru iaitu menghafal AQ, disini aku mula mencari kehidupan hakikiku, aku mula mengerjakan tahajjud, aku mula menimba ilmu. Rugi tersangatlah rugi andai adik2 melepaskan kehidupan adik2 disini. Ketahuilah, DQ walaupun sebahagian adik2 memandang sinis …

Warkah: Daripada Gen 16, Ke hadapan Gen 17 [Ep1] Read More »

Sehingga IA Terpahat di Hati

Bahang peperiksaan kian terasa. Simptom ’temporary hardworking’ kian menampakkan diri. Dalam kesibukan mengulang dalam kalangan ahli IQRaC, bermacam-macam ragam boleh kita lihat, teliti dan ‘tadabbur’. Ada yang stress mengenangkan ketidakmampuan diri untuk mengingat ayat-ayat dramatis dari Tuhan ini dan cuba  untuk mengulang dengan bersungguh-sungguh. Ada yang tenang kerana dah masyi dan sekadar mengulang secara intensif. …

Sehingga IA Terpahat di Hati Read More »

Selamat Hari Raya Aidilfitri – maaf zahir dan batin :)

Detik terakhir..Ramadhan tahun ini. Setiap pertemuan penghujungnya perpisahan. Pedih jiwa ini membiarkannya pergi. Namun, life must go on. Ramadhan bulan tarbiah jiwa, hati, akhlak, jasad dan roh. Moga-moga Ramadhan kali ini menoktahkan api kemarahan syaitan yang sentiasa memusnahkan hidup kita. Sesungguhnya, rindu ini buatmu Ramadhan, seterusnya pasti menjadi rindu untuk meraih cinta-Nya. Syawal yang kemari …

Selamat Hari Raya Aidilfitri – maaf zahir dan batin 🙂 Read More »